Isnin, 11 April 2016
2:29 PG



Lemon merupakan buah yang kaya akan zat anti bakteria, anti virus serta terkenal dapat meningkatkan stamina kerana kandungan asam sitrat, kalsium, magnesium, vitamin c, bioflavonoid, pektin, dan limonene-yang mempromosikan kekebalan tubuh dan melawan infeksi.
Selain itu, lemon terkenal manfaatnya dapat menurunkan berat badan, kerana jus lemon mampu melancar pencernaan serta sebagai pembersih organ hati.

 




                                     7 MANFAAT MINUM AIR LEMON DI PAGI HARI



1. HIDRASI

Ketika tidur , Anda menghabiskan waktu berjam-jam membiarkan perut kosong, tubuh anda mengalami dehidrasi, tentu tubuh tidak dapat melakukan semua fungsi yang tepat.
Hal ini menyebabkan racun, stres, sembelit dan sebagainya.
Nah, air lemon dipagi hari ini dapat membantu Anda mencegah dehidrasi sekaligus membuang racun di tubuh hari sebelumnya.




2. NAFAS SEGAR

Selain menyegarkan nafas lemon juga dapat membantu meredakan sakit gigi serta radang gusi, namun demikian lemon tidak bagus untuk gigi kita jadi jangan lupa minum air putih atau gosok gigi anda selepas minum air lemon.


3. MEMBERSIHKAN SISTEM PENCERNAAN

Air lemon mampu mengeluarkan racun dari tubuh, dengan merangsang hati untuk mengelarkan empedu, Selain itu air lemon kaya akan mineral dan vitamin yang mampu mengeluarkan racun dari saluran pencernaan sehingga tidak heran air lemon mampu melawan kembung, mulas, serta sendawa.
Lemon juga membantu merangsang asam yang diperlukan dalam pencernaan.




4. MENINGKATKAN SISTEM KEKEBALAN TUBUH

Lemon kaya akan vitamin c yang sangat bagus untuk mencegah dan mengubati influenza, selain itu lemon kaya akan kalium dimana kalium mampu merangsang fungsi otak dan saraf serta mengawal tekanan darah.
Asam askorbat (bentuk vitamin c) pada air lemon juga membantu penyembuhan luka dan peradangan sendi Anda.


5. MEMBUAT KULIT TETAP CANTIK

Hebatnya , vitamin c ini juga membantu mengurangi keriput dan noda di wajah, selain dapat mencerahkan kulit.




6. MEMBANTU MENGURANGI BERAT BADAN

Air lemon memiliki indeks glikemik rendah yang membuat gula darah Anda tetap stabil plus membuat Anda merasa kenyang dan bertenaga lagi.
Serat pektin dilemon juga membantu mencegah kelaparan.


7. MENINGKATKAN MOOD


Aroma lemon dapat meningkatkan suasana hati , dan juga membantu mengurangi kecemasan dan depresi menjaga saraf Anda dengan tenang.


SELAMAT MENCUBA : )















                                                                                                                           

Label:





cbox
blog archive
My Online Diaries